Friday, September 28, 2012

Problem udžbenika i izdavača...

Ovaj post potaknula je jedna neobavezna rasprava uz popodnevnu kavu koja se održala poprilično davno. Dovoljno davno da sam već i zaboravio na to. Međutim, danas sam pročitao kako je u Kaliforniji donesen zakon o "otvorenim udžbenicima". O tome se pričalo još početkom godine kada je, sadašnji zakon, bio tek prijedlog. Specifičnost ovog zakona, u odnosu na moj prijedlog, je u tome što taj zakon propisuje da tiskane verzije knjiga ne smiju koštati više od $20. Vezano uz ovu temu, baš danas sam čuo informaciju da je u Hrvatskoj na snazi četverogodišnji "moratorij" na promjenu udžbenika s problemom da taj moratorij završava iduće godine a baš ništa se ne dešava u smislu određivanja koji će se novi udžbenici koristiti.

Cijela priča vrti se oko činjenice kako je u srednjim školama problem što se udžbenici prečesto mijenjaju te ih ima puno različitih vrsta. A mijenjaju se zato što izdavači žele zaraditi. Naime, na taj način se postiže da su udžbenici za novu školsku godinu dovoljno drugačiji da ih učenici (odnosno njihovi roditelji) moraju kupovati. I tako iz godine u godinu. Takvo ponašanje od strane izdavača i nije neočekivano. Međutim, svakako je neočekivano od države da ne sredi tu situaciju. U toj igri jedini koji u konačnici profitiraju su izdavači. Drugi sudionici, a to su učenici, nastavnici i država, u konačnici gube. Rješenje koje sam spomenuo, moratorij na promjenu udžbenika, i nije baš najsretnije, pogotovo kada se približava kraj a ništa se ne radi na novim udžbenicima.

Što se mene tiče, rješenje je relativno jednostavno. Država treba platiti autorima pisanje udžbenika koji bi potom bili svima javno dostupni u elektroničkom obliku pod CC licencom. Taj udžbenik bi se proglasio referentnim te bi besplatno bio dostupan u elektroničkom obliku sa stranica MZOS-a. Što se tiče izdavača, oni bi mogli štampati i prodavati papirnate verzije udžbenika, a također bi mogli dodavati audio i video materijale, pa čak financirati pisanje i alternativnih verzija udžbenika (alternativnih u smislu da se na drugačiji način objašnjava ista stvar kao i u službenom udžbeniku). Uglavnom, na taj način bi na dobitku bili učenici i država, a izdavače bi se prisililo da se izbore sa dodatnim materijalima za nakladu.

[20120930] Nadopuna
Danas sam naletio na link u kojemu se opisuje "hackaton" održan preko vikenda tijekom kojega je napisana knjiga iz matematike za srednje škole. To se odigralo u Finskoj a sudjelovali su profesori matematike iz srednje škole. Naravno, knjiga je pod CC licencom.

No comments:

About Me

scientist, consultant, security specialist, networking guy, system administrator, philosopher ;)

Blog Archive